Pressemeddelelse: Opbakning til ny ejerskabsstrategi for HMN Naturgas

Søborg, den 27. februar 2017

HMN Naturgas’ repræsentantskab har på et møde tidligere i dag givet grønt lys til at forhandle med staten om at konsolidere gasdistributionsnettet, og derudover at igangsætte en struktureret salgsproces vedrørende koncernens største kommercielle selskab.

- ”Regeringens forsyningsstrategi og ønske om at konsolidere gasdistributionsnettet betyder, at der vil ske væsentlige ændringer i vores rammebetingelser. Derfor er det rettidig omhu, at vi nu træffer disse beslutninger”, udtaler bestyrelsesformand i HMN Naturgas, borgmester Ole Bjørstorp.

I sin forsyningsstrategi ”Forsyning for fremtiden” har Regeringen lagt op til at samle gasdistributionen i Danmark. Samtidig skal netselskaber (der står for drift og vedligehold af distributionsnettet) og handelsselskaber (der står for salg og kundeservice) skilles ad – både hvad angår navn, logo og daglig drift.

Derfor har repræsentantskabet nu besluttet, at der hurtigst muligt tages kontakt til energi-, forsynings- og klimaministeren med henblik på et møde til afklaring af vilkårene for en statslig overtagelse af distributionsnettet henholdsvis en alternativ overtagelse. Samtidig har repræsentantskabet besluttet at igangsætte en struktureret salgsproces vedrørende handelsselskabet HMN Naturgas A/S. Handelsselskabet er det største kommercielle selskab i koncernen og med 220.000 kunder Danmarks største gashandelsselskab.

Udsigt til fortsat gode vilkår for forbrugerne
- ”Vi har takket være en masse knalddygtige og hårdt arbejdende medarbejdere formået at gøre HMN Naturgas til Danmarks mest effektive gasselskab, der har de laveste forbrugerpriser. Det mener vi i alt beskedenhed er et rigtigt godt udgangspunkt for den proces, vi skal i gang med”, lyder vurderingen fra administrerende direktør i HMN Naturgas Susanne Juhl.

- ”Pejlemærket for os har hele tiden været, at kunderne skal nyde godt af en høj effektivitet og lave priser. Det kommer de også til fremover. Som det største gasselskab har HMN Naturgas altid taget ansvar for at udvikle gassektoren, og vi har altid haft benhårdt fokus på at have de mest attraktive vilkår for vores forbrugere – og det vil vi fortsætte med,” slutter Susanne Juhl.

De konkrete aftaler om salg vil senere skulle godkendes endeligt på et nyt møde i repræsentantskabet.

For yderligere information kontakt:
Bestyrelsesformand Ole Bjørstorp, tlf. 5120 3511
Adm. direktør Susanne Juhl, tlf. 2143 1055