Afbrænding af naturgas

Pressemeddelelse: Afbrænding af gas på Højvangvej 7 ved Skive skaber stor flamme på 15 meter

Viborg, den 8. juni 2018

Tirsdag morgen den 12. juni kl. 08.00 , vil der rejse sig en stor, buldrende søjle af ild på op til 15 meter. Det sker, når HMN GasNet, afbrænder ca. 8.000 kubikmeter gas på Højvangvej 7, 7800 Skive.

Afbrændingen forventes at vare ca. 30 minutter og vil finde sted i tidsrummet mellem kl. 08.00 og 09.00. Når gassen brændes af fra en 12 meter høj mast, også kaldet en flare, vil der komme en øredøvende larm på op til ca. 110 dB svarende til lyden af en koncert på Roskilde Festivalen (eller en F-16 jager under start). Samtidig opstår der en kraftig varme, som vil kunne mærkes på mere end 100 meters afstand.

”Der kommer fuldt blus på. For på kun 30 minutter brænder vi lige så meget gas af, som otte til ti villaer forbruger på et helt år. Så det er ikke småting, vi taler om”, siger koordinator Jakob Koldborg Møller fra HMN GasNet.

Afbrændingen, som er godkendt af brandvæsenet og politiet, er nødvendig, fordi HMN GasNet skal udskifte en utæt 10” jordventil.

”Stålledningen skal tømmes – og dette gøres netop ved at afbrænde gassen. Afbrænding er den mest hensigtsmæssige måde at tømme rørene på, både med hensyn til klima og økonomi”, forklarer Jakob Koldborg Møller.

HMN GasNet har på forhånd adviseret beboere, lodsejere og virksomheder i området om afbrændingen. Brandvæsenet er til stede under afbrændingen.

”Der er tale om en kontrolleret afbrænding, hvor alt er planlagt ned til sidste detalje. Man skal ikke begynde at ringe til politi og brandvæsen. Vi har tidligere foretaget en række tilsvarende afbrændinger, og i alle tilfælde er det hele gået som forventet og uden uheld”, siger Jakob Koldborg Møller fra HMN GasNet.

• Metoden med at afbrænde naturgassen kaldes flaring

Gratis fotos af lignende afbrænding

Find fotos fra tidligere afbrændinger her

Pressekontakt