Pressemeddelelse: Én gasregning i stedet for to

Søborg, den 5. maj 2017

HMN Naturgas A/S har netop indgået en aftale med Dansk Gas Distribution, som betyder, at langt størstedelen af de to selskabers fælles gaskunder på Sjælland og i Syd- og Sønderjylland fremover får én samlet gasregning i stedet for to.

Samfakturering, som det kaldes i forsyningsbranchen, dækker over, at forbrugeren får en samlet regning for selve gassen og for distributionen fra forbrugerens gasleverandør. Hidtil har forbrugeren modtaget en regning for selve gassen fra gasleverandøren og en regning for distribution af gassen samt afgifter og energisparebidrag fra gasdistributøren.

”Det irriterer og forvirrer mange kunder at få to regninger fra to forskellige selskaber for noget, kunden opfatter som det samme produkt – nemlig gas til at varme boligen op med. Derfor oplever kunderne det som en klar fordel, når vi kan samle det hele på én regning, så det vil vi naturligvis gerne kunne tilbyde dem,” forklarer Henrik Iversen, direktør for HMN Naturgas A/S, der med sine ca. 220.000 kunder er den klart største gasleverandør i Danmark.

Aftalen om én fælles gasregning er blevet til i et godt samarbejde mellem HMN Naturgas A/S og Dansk Gas Distribution, og for sidstnævnte er det også hensynet til kunden, der tæller:

”Vi er rigtig glade for at kunne lancere denne forenkling for gaskunderne, og der er flere aftaler på vej, for det er simpelthen den vej, markedet bevæger sig. Vi håber, at aftalerne kan bidrage til at styrke konkurrencen på gasmarkedet,” siger Carsten Jensen, administrerende direktør i Dansk Gas Distribution A/S, der leverer gas til 122.000 hjem og virksomheder.

Den første aftale om samfakturering på gasområdet blev indgået tidligere på året mellem Dansk Gas Distribution, HMN GasNet P/S og SEAS-NVE.

Malene Hadrup, kommunikationschef, HMN Naturgas
mobil: 40 99 35 55, mail: mha@naturgas.dk
Frans Rønnov, kommunikationsrådgiver, Dansk Gas Distribution
mobil 25 19 45 16, mail: fraro@danskgasdistribution.dk

Fakta

• HMN Naturgas A/S er ejet af 57 kommuner i hovedstadsområdet, Nord- og Midtjylland. Selskabet leverer naturgas og biogas til ca. 220.000 gasforbrugere i hele landet og omsætter årligt for ca. 3 mia. kr.
  • Dansk Gas Distribution A/S er et distributionsselskab under Energinet. Selskabet står for transporten af gas til ca. 122.000 hjem og virksomheder i Syd- og Sønderjylland samt Vest- og Sydsjælland.